الف )عوامل انگیزشی خود بر دو/ 2 به عامل درونی و برونی بستگی دارد ..
ب )معیارهای موثربرپیاده سازی موفق خود بر دو/2 عامل قابلیتهای موجود و عواملی که حین پیاده سازی باید بر آورده شوند بستگی دارد که باز هر کدام از این عوامل خود بر دو /2 نوع درونی و بیرونی تقسیم می شوند.
در متون فارسی سرپرست :مترادف سرور ، بزرگ، رئیس
در فرهنگ آمریکایی : فرد پیشرو
در آلمانی : کارگر پیشرو
در انگلیسی : مسئولان
مفهوم سرپرستی : مواظبت ونگهداری اشخاص واشیاء یا سازمان را میرساند
در متون مدیریت : سر پرست به کسی اطلاق می شود که مسئولیت هدایت و اداره دیگران را بعهده دارد .
فردی است که به طور مستقیم هدایت کار و فعالیت کارکنان و زیر دستان بلافصل را بر عهده دارد .
الف) برنامه ریزی ب ) سازماندهی ج) هدایت د) هماهنگی ح) نظارت
وظیفه برنامه ریزی شامل : تعریف اهداف سازمان ، تعیین راهبرد تحقق این اهداف، پیش بینی فعالیتهای لازم برای نیل به هدفها
کلیه فعالیتهای امروزی از طریق گروههای منسجم یافته از افراد متخصص ، متعهد وآگاه به وظایف با اهمیت شناخت دقیق مسئولیت ، اختیار و نظارت(کنترل ) انجام می شود.
- مسئولیتهای سرپرست: در برابرافراد، کار ، محیط کار، زیر دست، بالادستان، سایر سرپرستان
- اختیارات سرپرست: به هنگام احراز پست به فرد ، با توجه به اختیار در محیط کار شامل : دستور دادن کار ، تقسیم کار ، نظارت ، تشویق و تنبیه ،و ...
- حیطه نظارت سرپرست : تعداد افراد و زیر دستانی که سرپرست آنها را بطور موٌثر و کارا هدایت تا ارسال گزارش مستقیم به را انجام دهند که این حیطه می تواند محدود (کمتر از 6 نفر) و نامحدود باشد .اما تعداد افراد تحت نظارت با بالا دست توافقی بوده است.
حیطه نظارت سرپرست : تعداد افراد و زیر دستانی که سرپرست آنها را بطور موٌثر و کارا هدایت تا ارسال گزارش مستقیم به را انجام دهند که این حیطه می تواند محدود (کمتر از 6 نفر) و نامحدود باشد .اما تعداد افراد تحت نظارت با بالا دست توافقی بوده است.
اختیارات سرپرست: به هنگام احراز پست به فرد ، با توجه به اختیار در محیط کار شامل : دستور دادن کار ، تقسیم کار ، نظارت ، تشویق و تنبیه ،و ...
نتیجه ظهور تکنولوژی اطلاعاتی در سیستمهای شرکتها ، کارخانه ها و یکپارچه سازی آنها می باشد . با گذشت زمان در جنبه های مختلف تغییرات و پیشرفتهای زیادی منجمله در ساختار اطلاعاتی و برنامه نویسی ، بهبود و تغییر در ماجول های مورد استفاده در سیستم های برنامه ریزی منابع سازمان قابل مشاهده است.
هوش استراتژیک با عبارات دیگر مانند داده ، اطلاعات ، هوش و دانش در تعامل است.
داده یکسری مواد خام مربوط به زندگی سازمان یافته مثل نشانه ها ، کلمات و اعدادند.
هوش به اطلاعات رقیبان یا به مجموع اطلاعات بیرونی که برای مدیران ارشد اهمیت زیادی دارد اشاره دارد.
دانش به کلیت اطلاعاتی مربوط به سیاست ، کیفیت یا کمیت مسئله و داده ، نظرات ، قضاوت ها ، اخبار و مفاهیم اشاره دارد
اطلاعات با دو گرایش داخلی(عملکرد و قابلیتهای یک شرکت یا سازمان ) و خارجی( رویدادها و روابط موجود در محیط بیرونی یک شرکت یا سازمان) اشاره دارد.
داشبورد های راهبردی و تاکتیکی و عملیاتی
با استفاده از داشبورد های راهبردی سازمان می تواند به سمت پیشرفت و کنترل در سطح مدیر اجرایی ، موسسه ، دپارتمان کمک کند. داشبورد های راهبردی معمولاٌ بسیار خلاصه شده ، گرافیکی ، کمتر به روز و شامل روند کلی خارجی و مقیاسهای رشد هستند. اغلب با روش ثبت آماری همه جانبه برای تعیین و رسیدن به اهداف سازمانی مربوطند.
الف) بهبود تصمیم گیری و عملکرد .
ب) دستاوردهای کارایی کارکنان
ج ) انگیزش کارکنان
BI اساس اولیه مدیریت عملکرد شرکت در هردو قاره اروپا و آمریکا است. معمول ترین حوزه کاربردی در حراجیها و تحلیل های بازار یابی ، برنامه ریزی و پیش بینی ، تقویت مالی ، گزارش قانونی ، بودجه و تحلیل سود آوری ، مدیریت عملکرد شرکت ، مدیریت زنجیره ی تولید ، هزینه مبتنی بر فعالیت و مدیریت ارتباط با مشتری است.
الف ) کسب و کار با مشتری ب ) کسب و کاربا کسب و کار ج ) مشتری با مشتری د ) مشتری با کسب و کار
الف ) وعده ی بهبود فرایند و خدمات .
ب ) وعده ی اصلاحات مفید و کاهش هزینه ها .
ج ) وعده ی پایان وقفه ها و نارسایی ها در خدمات ، هزینه ها و سطح کارایی این شیوه را با رقبا .
چ) کار سیستمها حفظ و نگهداری وضعیت جاری قابلیت و فنون است. شرکت برای موفقیت تجاری در برنامه ریزی اخیر ، پیش بینی سیستمهای جدیدی نمیکند که ضرورت داشته باشد.
ح ) سیستمهای جدید وعده ی تمایز استراتژیکی را می دهند و مشتریان انتظار هیچ خدمات و یا قابلیت های جدیدی را ندارند.
شیوه برنامه ریزی در 5 مرحله نتیجه گیری می شود.
1- برنامه ریزی استراتژیک تجاری : ماٌموریت سازمان و هدایت آتی و اهداف و استراتژی عملکرد سازمان در واقع یک پیش نیاز برای برنامه ریزی سیستمهای اطلاعاتی محسوب می شود.
2- ارزیابی سیستمهای اطلاعاتی : فرایند پذیرش سرمایه جاری شرکت و منابع در واقع آنها به چه میزان نیازهای شرکت را بر آورده می سازند.
3- دیدگاه سیستمهای اطلاعاتی : شرح مختصری که عقاید تیم برنامه ریزی می تواند همچون نقش منابع در شرکت باشد و وضعیتی را بوجود می آورد که شرکت باید برای کاربرد و مدیریت منابع آن تلاش کند.
4- دستورالعمل های سیستمهای اطلاعاتی :نشان دهنده ی مجموعه ای از جملات و قواعد کلی که مشخص میکند شرکت چگونه از منافع فنی و سازمانی استفاده کند.
5- ابتکارات استراتژیک : پیشنهاد های طولانی مدت که سیستمهای جدید و پرو ژه های جدید و مسیر های جدید را برای سازمان معین میکند.
EIS مدیران ارشد را قادر می سازد تا داده ها را از میان محتوای تعریف شده کاربر پیدا کرده و فهم بینش آنها بر مبنای اطلاعات افزایش یابد که در سه حوزه ی صنعت ، بازار یابی و مالی کاربرد دارد.
در حوزه صنعت تولید مواد خام را به کالاهای تمام شده برای فروش تغییر میدهد .
در حوزه بازار یابی امکان رویکرد پیش بینی فروش و قیمت محصول را به مدیران بازار یابی می دهد.
در حوزه مالی تجزیه و تحلیل مالی شرکت توسط مدیران ارشد ، پاسخگویی ذیحسابان و عملکرد های مالی و تشخیص استاندارهای هزینه و بودجه در سال جاری ، مقایسه با سالهای قبل وبرنامه ریزی مالی برای سالهای آتی .
1- وجود ضامن مدیریتی توجیه شده در مورد EIS و قابلیت های آن .
2- وجود یک ضامن اجرایی قوی
3- کارمندان مناسب IS
4- فناوری و انتخاب مناسب نرم افزار و سخت افزار.
5- مدیریت دسترسی داده ها.
6- پیوند داشتن سیستم با اهداف تجاری به طور واضح.
7- مدیریت صحیح تغییر مقاومت های سازمانی.
10مورد نگرانی است شامل:
1- بکارگیری مدیران برای اینکه مشخص کنند آنها چهمی خواهند.
2- مطمئن شدن از اینکه داده های ورودی به EIS صحیح است.
3- ترکیب داده ها از منابع مختلف .
4- داشتن کارمندان کافی و منابع رایانه ای کافی برای پشتیبانی از EIS .
5- پیدا کردن مشکلی به اندازه کافی بزرگ که آمدن EIS باعث رفع آن شود.
6- مطمئن شدن از اینکه مدیران اینقدر وقت دارند که بتوانند از EIS
7-توانایی قهم تغییرات نیازهای اطلاعاتی مدیران.
8-چگونگی برخورد با مدیران بی علاقه به تکنولوژی.
9- تصمیم گیری در مورد اینکه چه نرم افزار و سخت افزاری انتخاب شود.
10-پیدا کردن منابع جدید داده و اصلاح بانک اطلاعات موجود.
1- دسترسی به اطلاعات
2- دسترسی به اطلاعات جدید و تازه
3- دسترسی وسیعتر به اطلاعات عملیاتی
4- دسترسی وسیعتر به مجموعه بانک اطلاعاتی
5- دسترسی بیشتر به بانک اطلاعاتی بیرون سازمان
6- اطلاعات بیشتر در مورد محیط سازمانی
7- اطلاعات جدید و اضافی
8- اطلاعات مهم و مربوط ولی خلاصه
9- کاهش هزینه های کاغذ بازی
10- افزایش ارتباطات
11- افزایش راندمان مدیریت
12- افزایش کارایی مدیریت
· حجم بالایی از اطلاعات را مدیریت میکند.
· خطاها را کاهش دهد.
· اطلاعات را از منابع مختلف گرد آوری کند.
· خدمات به مشتریان را بهبود بخشد.
· در تصمیم گیری ثبات ایجاد کند.
· اطلاعات جدید فراهم کند.
· مدت زمان انجام تراکنش های را کاهش دهد.
· از هزینه ها بکاهد.
· همه فرایندهای استدلالی که یک فرد خبره انجام میدهد را مکانیزه کند.
· مانند انسان شعور یا توان قضاوت داشته باشد.
· تخصص فرد خبره را کاملاٌ به سیستم منتقل کند.
(سیستم پشتیبانی از تصمیم ( DSS ) یک سیستم IT تعاملی و انعطاف پذیر برای کمک به تصمیم گیری در حالت غیر ساخت یافته طراحی شده است).به روایت ساده تر سیستم پشتیبانی از تصمیم ایجاد اتحاد وبه هم پیوستگی بین شما به عنوان تصمیم گیرنده و ابزار IT به عنوان فراهم کننده پشتیبانی خاص از فرایند تصمیم گیری است و باعث بهبود و اثر بخشی دانش و بصیرت فرد تصمیم گیرنده می شود.اجزاء آن شامل: مدیریت مدل ، مدیریت داده ، مدیریت کاربر میباشد.
§ برای افزایش بهروری( توانایی در محدود کردن میزان ضایعات و افزودن بر نسبت خروجی تولید شده به ورودی مواد مصرفی )
§ برای تاٌثیر گذاری( توان رسیدن به هدف های تعیین شده ).
v فرایند
v نیروی انسانی
v ساختار
v اثرهای سیستمی
فرآیند قسمتی از یک سیستم اطلاعاتی است که شامل مجموعه ای از مراحلی که برای انجام یک فعالیت مورد نیاز است.مانند فرآیند تاٌمین موجودی یک فروشگاه زنجیره ای که شامل چک کردن موجودی ، تماس با تاٌمین کننده ،مقایسه پیشنهادها و قیمتهای مختلف ، انتخاب یک یا چند تاٌمین کننده ، تماس با تاٌمین کننده و ثبت سفارشات ، دریافت کالا ، چک کردن مقدار و کیفیت کالا ، پرداخت مبلغ کالا به تاٌمین کننده .
مزایا شامل:
ü کاهش جدی دوباره کاری تلاشها و عملیات تکراری.
ü دستیابی به اطلاعات ، سرعت و زمان پاسخ
ü افزایش هماهنگی در میان واحدهای سازمانی
ü استاندارسازی
معایب شامل:
ü باعث ایجاد هزینه های زیاد در سازمان یا شرکت می شود.
یکپارچه سازی سیستم به یکی سازی یا پیوند محکم سیستمهای اطلاعات و پایگاه داده های IT اشاره دارد. تمرکز اولیه یکپارچه سازی سیستمها جزء تکنولوژِی سیستمهای اطلاعات است که معاملات را پشتیبانی در نتیجه مجموعه ای از سیستمهای همساز بطور منظم اطلاعات رد و بدل میکنند و باعث توسعه درخواستها و اطلاعات گسسته پیشین را عوض می کند.حال زمانیکه تلاش یکپارچه سازی سیستمها در جهت برقراری ارتباط میان برنامه های نرم افزاری مستقل باشد ، ما از یکپارچه سازی تقاظا صحبت می کنیم و زمانیکه تلاش یکپارچه سازی سیستمها رویکرد ادغام انبار داده و پایگاه داده ها می باشد از یکپارچه سازی داده ها سخن می گوییم.که خود یکپارچه سازی به دو عامل داخلی و خارجی بستگی خواهد داشت.
محرک اصلی برای تلاشهای BPR تکنولوژی اطلاعات مدرن است. ابداعات تکنولوژیکی به نوعی شرکتها را قادر میسازد تا فرضیات قدیمی را که عملیات رایج را تحمیل میسازد، مورد بررسی قرار دهند.پیام اصلی BPR نباید فراموش شود .سازمانها و تکنولوژی به مرور زمان توسعه می یابد ، فرآیند های معاملات سنتی ممکن است منسوخ شده و نیازمند ارزیابی دوباره باشند. تاٌثیر تکنولوژی های جدید و فرصتی که آنها ایجاد می کنند ، باطراحی فراین های معاملات با اتخاذ مزیتهای این تکنولوژی ، پتانسیلی برای به ثمر نشستن پیشرفتهای قابل توجه عملکرد دارد.
روشی برای تقسیم بندی سیلوهای سازمانی در شناخت این حقیقت که فرآیند های کسب و کار( سلسله مراحلی که یک شرکت به منظور تکمیل فعالیت اقتصادی اجرا میکند) به طور ذاتی میان کارکردی هستند.
محدودیت اولیه رویکرد کارکردی و سلسله مراتبی عدم یکپارچگی شان در میان سیستمهای مستقل و افزونگی اطلاعات میباشد.این افزونگی و تکرار اطلاعات اغلب به علت تکرار تلاشهای مشابه در واحدهای تجاری مستقل و خدمات زیر استاندارد ناکار
آمدی ایجاد کرده و مشتریان اغلب به نماینده های مختلفی از همان سازمان برای خدمات فرستاده می شوند.از چشم اندازتکنولوژی ، روش کارکردی منجر به توسعه استعمال سیلو میشود. شبیه سیلوهای استفاده شده در مزارع به منظور ذخیره کردن و جدا نگهداشتن بذر های مختلف ، این کاربرها نیازی عمودی (کارکردی) را به خوبی رفع میکند اما برقراری ارتباطات میان حوزه های کارکردی را مشکل ساخته است.
o عوامل داخلی که خود شامل : قوت و ضعف
o عوامل خارجی که خود شامل: تهدید و فرصت
نقاط قوت عوامل داخلی: نیروی کارآمد. برنامه . مدیران کار آمد. امکانات مناسب .استفاده از سیستمهای نوین اشاره کرد.
نقاط ضعف عوامل داخلی : عدم تخصصی شدن واحدها و افراد در آنها . عدم برگزاری کارهای حین خدمت. عدم دقت به رفاه کارکنان. عدم ارتباط با فیلد کاری. استخدامهای بدون ضابطه . عدم به کارگیری بودجه.
نقاط تهدید عوامل خارجی : تحریمها . اعمال نظر در انتصابات . تشکیل باند در بین کارکنان .
نقاط فرصت عوامل خارجی: استفاده از نخبگان دانشگاهی . استفاده از مشاوران توانمند. استفاده از امکانات کامل . بهره گیری منافع و امکانات سایر ارگانها . امکان تبادل نظرو استفاده از نظرات .استفاده از مدیران و نخبگان در حوزه های مختلف . ایجاد و استفاده از نخبگان و دانشجویان خارجی و علوم جهت توانمند سازی سازمان.