دانشگاهی

آموزشی، اجتماعی،فرهنگی،هنری،ورزشی

دانشگاهی

آموزشی، اجتماعی،فرهنگی،هنری،ورزشی

جزوه آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی- استاد یعقوبی

جزوه آسیب شناسی فرهنگی و اجتماعی استاد یعقوبی


   آسیب شناسی اجتماعی (SOCIAL  PATHOLOGY)

    تعریف جامعه شناسی:

در مباحث جامعه شناختی عمومآ بحث ها در باره ی دو موضوع یا (object) دور میزند . یکی فرد و دیگری جامعه و سپس تاثیر متقابل این دو بر یکدیگر بنابر این در جامعه شناسی با دو نوع سیستم(نظام) مواجه ایم.

1-سیستم فردی (personal system)

2-سیستم اجتماعی(social system ).

البته بایستی علاوه بر این دو سیستم تآثیر طبیعت را هم بر مجموعه تاثیرات فرد و اجتماع اضافه کرد.

       در تعریف هر مجموعه سه بخش وجود دارد:

1-  اجزاء

2-  ارتباط خاص بین اجزاء

3-  هدف

بنابراین جامعه از یک عده از افراد تشکیل میشود که برای ارضاء نیازهایشان با هم روابط اجتماعی دارند این تعریف کلی برای جامعه نوعی تعریف کارکرد گرایانه(         functional)است.

و جامعه شناسان علاقه مند به این تعریف را جامعه شناسان کارکرد گرا می نامیم.

گروه دیگری از جامعه شناسان پیرو تئوری تضاد هستند و معتقدند که در درون جامعه در پی علایق مختلف انسانها و گروه ها تضادهای گوناگون بوجود می آید و همین تضادها هسته اصلی مطالعه در جامعه شناسی است.

هدف از تضاد نیز کارکرد بهتر و بیشتر جامعه است و تضادی که به این کارکرد بهتر می انجامد شرایطی دارد:

* بتوانیم جامعه و تمام اجزاء و فرآیند ها و جریانهای درون آن را با روشهای دقیق و قابل اطمینان بشناسیم این شامل رفتار های انسانها و روابط آنها با یکدیگر و اهداف و نیازهای آنها میباشد.

* علل رفتارها روابط ، نیازها ، و ارتباط آنها بطور سیستماتیک را نسبت به یکدیگر تبیین میکنیم.

* عواقب فرآیند اجتماعی را نیز تحت شرایط خاص موجود و با در نظرگرفتن برخی تغییرات تا حدودی پیشگویی و پیش بینی کنیم.

نیازهای انسان :

نیاز به عنوان یکی از عناصر اساسی جامعه مورد توجه جامعه شناسان قرار گرفته است.

 نیازهای انسان بطور کلی به 5 دسته تقسیم می شود:

1-  نیازهای جسمی (phisiolgical  needs).                                            

2-  نیاز به امنیت

3-  نیاز به محبت و روابط اجتماعی.                                                                                                 

4-  نیاز به تآیید و احترام.

5-  نیاز به خود شکوفایی و خویشتن یابی

                                                                                                                هرم مازلو

این نیازها را آبراهام مازلو در سال 1977 در نموداری قرار داده است که دارای سلسله مراتب است .

 

 نیازهای انسان در این سلسله مراتب به دو دسته :

1-  نیازهای اولیه (دون)

2-  نیازهای ثانویه (عالی) تقسیم میشود.

انسان علاوه بر نیازهای جسمی که در مرحله اول و دوم پوشش وارد میشود بر روابط اجتماعی نیز احتیاج دارد . آزمایشات نشان داده اند که هیچ انسانی نمی تواند در طول عمر خود به تنهایی زندگی کند همچنین نیاز به منزلت ، عزت نفس ، حفظ آبرو و قدر شناسی که از نیازهای جسمی قوی ترند.

نیاز به احترام به خود بر اساس مقیاس های ارزشی موجودی در جامعه در جامعه رفع میشود. لذا اگر ارزشهای یک جامعه معنوی یا مادی باشد بهمان گونه انسان ها نیاز به تایید و احترام خود را در ارزشهای معنوی یا کالاهای مادی جستجو میکند.

از سوی دیگر ابزار و وسایل رفع نیاز ها در شرایط هر جامعه و حتی هر گروه متفاوت است و میزان نیازمندی و وابستگی بر این نیاز ها نیز تا حدی نسبت به شرایط جوامع و فرهنگ ها متفاوت است . نظام فرهنگی هر جامعه نیز در نیاز به روابط اجتماعی موثر است و تاثیرات نظام فرهنگی بر نظام اجتماعی میتواند به ایجاد همسویی و فرصتهای اجتماعی و یا تضاد دگرسویی و ایجاد تهدیدات و خطرات برای فرد منجر شود.

فرهنگ

اهمیت فرهنگ مانند بقیه بخشهای علوم اجتماعی بعد از علوم طبیعی و احساس کمبود علمی ناشی از عدم امکان توضیح و تفسیر پدیده های اجتماعی طرح گردید.

امروزه متغیر فرهنگ بصورت مستقل به عنوان عامل موثر بر رفتار فردی و اجتماعی مطرح میشود. فرهنگ تشکیل شده از زبان ، مذهب ، آداب و رسوم ، هنجارها ، ارزش ها ، علوم ، هنرها ( نقاشی-معماری-صنایع دستی-شعر موسیقی) و اقتصاد و حتی تکنولوژی .

مویلمان به عنوان یک انسان شناس فرهنگی میگوید: فرهنگ کلیه اشکال زندگی یک قوم از جمله پایه های تفکری آن را تشکیل میدهد و این شامل تمام زمینه های فنی و موجودیت آن قوم (البسه- ساختمان- ابزار ) میگردد. بنابر این فرهنگ تمام زمینه های فنی و جودیت یک قوم و همه بخشهای زندگی است که توسط انسان ها بوجود آمده است خانوار ، اقتصاد ، تکنیک و حکومت را شامل میشود.

    تعریف دیگری که برای ساخت فرهنگ و مفهوم آن بیان شده عبارت است :

مجموعه پیچیده ای مشتمل از معارف،معتقدات،هنر،حقوق،اخلاق،رسوم و تمامی توانایی ها و عاداتی که بشر بعنوان عضوی از جامعه اخذ میکند.

 

خصوصیات اساسی فرهنگ در این تعریف عبارت است از :

1-  فرهنگ شامل تمامی فعالیتهای بشری اعم از معرفتی ،عاطفی، احساسی و حتی

        حسی-حرکتی است.

2-  شیوه ای تفکر احساس و عمل میتواند کما بیش رسمی شود و شکل معین و خاصی به خود بگیرد این شیوه ها در قوانین ،شعائر،مراسم ، تشریفات ،شناخت علمی،فناوری و علوم دینی بسیار رسمی و مشخص هستند .اما در هنرها ،آداب و رسوم و بعضی از آداب معاشرت ، خصوصآ در میان افرادیکه از قبل با هم مراوده دارند کمتر رسمی(غیر رسمی) و مشخص هستند.

3-  خصوصیات اساسی و مطلق فرهنگ این است که شیوه های تفکر ، احساس و عمل مشترک بین افراد متعدد است(خرده فرهنگ ها ).یعنی تعداد اشخاص اهمیتی ندارد .چند نفر برای ایجاد فرهنگ گروهی محدود کافی است. عمده ترین مسئله این است که شیوه های بودن و زیستن بوسیله جمعیتی از اشخاص به عنوان امور بهنجار تلقی شود که ناشی از قواعد زندگی ،خصوصیات جمعی و اجتماعی است.

4-  خصوصیاتهای فرهنگی  شیوه ی اخذ یا انتقال آن است(انتقال فرهنگ ). هیچ خصوصیت فرهنگی بطور زیستی یا ژنتیکی انتقال نمی یابد .اخذ فرهنگ ناشی از اشکال و سازکارهای یادگیری است ویژگیهای فرهنگی بر خلاف ویژگیهای طبیعی که ثمره وراثت هستند میراثی هستند که هر شخص بایستی خود بدست آورد.

مهم ***تمایل هنجاری کنش

خصوصیات اجتماعی کنش انسانی تابع حالتهای جمعی عمل تفکر و احساسی که خارج از اشخاص قرار دارند و به رفتار آنها فشار می آورند.

رفتار ما بی آنکه بطور مداوم آگاه باشیم در هر لحظه تحت تاثیر هنجارهایی است که برای ما راهنما یا مدل هستند بنابر این حالتهای عمل تفکر و احساس ،فشار خود را اعمال میکنند زیرا برای ما به شکل قواعد هنجار ها ،مدلها عرضه میشوند که باید از آنها برای هدایت و جهت دادن به کنش خود الهام بگیریم.

آسیب شناسی فرهنگی

رشد فناوری و گسترش روز افزون ارتباطات به اختلاط فرهنگ ها منجر میشود که زمینه ساز تبادل و تفاهم فرهنگی است . اما نکته ی اساسی و مهمی که کمتر بدان توجه شده است ابعاد آسیب شناختی مخصوصآ آسیب شناسی روانی برخورد و تغییرات فرهنگی است.

 تعریف تغییر فرهنگی

فرآیندی است که طی آن اجزای مختلف یک فرهنگ با گذشت زمان دگرگونی میابد و هر گونه دگرگونی در اجزاء و کلیت فرهنگ تحولاتی را بوجود می آوردکه اگر شتاب این تحولات افزایش یابد میتواند آسیب هایی را در پی داشته باشد . تغییرات فرهنگی حاد بر سازوکارهای انطباقی جامعه و حمایت های اجتماعی سیطره(غلبه یا چیرگی ) میابد و میتواند شوک فرهنگی ایجاد کند. شوک فرهنگی با اضطراب ، افسردگی ، احساس جداشدن ، مسخ شخصیت و مسخ واقعیت همراه است.

تعریف شوک فرهگی

عبارت است از انتقال فرهنگی عمیق .

شتاب فرهنگی

 

زمانی رخ میدهد که شخص  وارد فرهنگ متفاوت میشود یا وفاداری های  او بین دو فرهنگ تقسیم میگردد.

    شوک فرهنگی                 آسیب فرهنگی         شتاب حولات                            تغییر فرهنگی

سوال ) آشفتگیها و نابسامانی های فرهنگی را نام برده و یکی را توضیح دهید؟

عدم انطباق فرد با دگرگونیهای سریع و تغییرات ناپایدار عصر کنونی آشفتگی های دیگری را در پی دارد که عبارتند از :

1-گسیختگی فرهنگی: به بروز موانع در نحوه ی انتقال تجربه ها (دانش زمنی) از گذشته به حال گفته میشود. از ویژگیهای این گسیختگی آسیب دیدن فرآیند انتقال سنت ها ، دانش و تجربیات یک نسل به نسل دیگر و ایجاد بی هویتی در نسل های بعدی است.

     در این دگرگونیها سنت ها و اداب و رسوم رو به سستی می گذارد بدون اینکه فرهنگ سنتی تثبیت و یا فرهنگ جدید کاملآ جذب شود و مردم در ارتباط با شیوه های زیستی بی اعتماد و از خود بیگانه میشوند.

2-بی اعتمادی: پدیده ای روان شناختی است که فرد اطمینان به خود را از دست میدهد و به ناتوانی خود اذعان دارد . در همین رابطه اختلال دیگری تحت عنوان درماندگی آموخته شده مطرح است که فرد در شرایط خاص تحت فشار قرار میگیرد و بر شرایط موجود کنترل ندارد از ویژگیهای بی اعتمادی میتوان به بی میلی به انجام هر عملی برای کسب تقویت یا گریز از تنبیه منفعل بودن بطور کلی گوشه گیری ، ترس ، افسردگی و پذیرش هر آنچه که اتفاق می افتد اشاره کرد.

 

3-از خود بیگانگی: به معنای بیگانه شدن افراد با خودشان و با دیگران است.وضعیتی است که مردم اختیار خود را درباره ی دنیای اجتماعی که خود بدست آورده اند از دست می دهند و در نتیجه آن ، خود را در یک محیط خصمانه و یا بیگانه می یابند.

از منظر روان شناختی، این اصطلاح، معادل نوعی اختلال روانی و شبیه حالتی مرکب از مسخ شخصیت و مســـخ واقعیت است.

پنج ویژگی و یا پنج پیامد از خود بیگانگی را نام ببرید ؟

1ـ احساس بی قدرتی و ناتوانی:  در این حالت ، فرد احساس می کند که قادر به تحت تأثیر قرار دادن محیط اجتماعی خود نیست.

 2ـ احساس پوچی و بیهودگی : در این حالت ، فرد احساس می کند که برای رفتارها و باورهای خود خطوط راهنمایی در اختیار ندارد. در واقع، کسی که دچار پوچی شده، انتظار چندانی از رضایت بخش بودن پیش بینی های رفتاری خود در آینده ندارد.

 3ـ بی معیاری : در این حالت فرد احساس می کند که برای رسیدن به هدف های ارزنده خود نیاز به وسایل نامشروع دارد، یا کنش هایی او را به حوزه های هدف نزدیک می سازد که مورد تأیید جامعه نیست.

4ـ انزوای اجتماعی و جامعه گریزی : در این حالت فرد احساس میکند که با ارزش ها و هنجارهای جامعه بیگانه شده است؛ یعنی شخص احساس تفرد می کند و احساس می کند با کسی یا جمعی ارتباط ندارد. فردی که از خود بر می گردد و از جامعه کناره می گیرد، بدین معناست که اعتقادی به شیوه کارکرد جامعه، روابط حاکم و هدف های خرد و کلان آن ندارد و چون نمی تواند به طور فعال این هدف ها و روابط را نفی کند، با گوشه نشینی و منزوی شدن، خود را از گزند جامعه به حاشیه می کشد و کناره گیری اختیار می کند.   

5ـ جدایی از خویشتن: به حالتی فردی گفته می شود که شخص نسبت به احساس واقعی، علاقه ها و باورهایش بیگانه است و به طور کلی نسبت به خود احساس بیگانگی می کند و بدون آن که بداند، به حیات خود، بلکه به تصویری از خود ادامه می دهد.

شکاف نسلی

از مهمترین جوامع در حال گذار موضوع شکاف نسلهاست که اختلالاتفردی و اجتماعی و فراوانی به همراه آورده است. شکاف بین نسل ها موجب اختلاف نظر و بروز کشمکش هایی بین جوانان و والدین نشان میشود. پیش از ورود به بحث مورد نظر برخی از مفاهیم که بطور مترادف بکار میروند را از هم تفکیک نمود.

1-نسل : واژه ی نسل از نظر زیستی به یک دسته هم دوره از افراد اطلاق میشود که در یک زمان از یک دنیای مشترک بهره میگیرند . در جمعیت شناسی نسل به گروهی اطلاق میشود که مرحله ای که مرحله ای از حیات را آغاز کرده یا پایان داده باشند و موقعیت های تاریخی خاص و علایق خاص در سطح فردی و اجتماعی آنها را از هم تفکیک می نماید.

از آنجا که همواره و بطور پیوسته کودکانی در هر جامعه متولد میشوند نقطه مشخصی برای جدا کردن نسل ها وجود ندارد. یک نسل عمومآدارای تجارب منافع و دیدگاههای مشترک است.

2-تفاوت نسلی : اصطلاح تفاوت نسلی به معنای اختلافی طبیعی در باورها ،ارزش ها و هنجارهخای میان نسل ها شناخته میشود. این مفهوم اشاره به جنبه های روان شناختی هر نسل دارد که به شکل عدم انطباق کامل جوانب رفتاری ، اخلاقی ، روانی و اجتماعی کنش های نسل جدید در مقابل نسل قبلی است.

از آنجا که انطباق نسلی امری محال است میتوان تفاوت نسلی را امری مطلوب و اجتناب ناپذیر طلقی نمود که موجب تحول حیات انسانی میشود.

3-شکاف نسلی : به اختلاف نگرش یا رفتار جوانان و افراد سالمند گفته میشود که موجب عدم درک متفابل آنان از یکدیگر میشود.

در تعریف دیگر شکاف نسلی عبارت است از تفاوتهای دانشی ، گرایشی و رفتاری بین نسلهای حاضر در خانواده از قبیل والدین و فرزندان یا و جود پیوستگی های کلان متآثر از ساختارهای اجتماعی ، فرهنگی و تاریخی گفته میشود. شکاف نسلی وضعیتی بحرانی تلقی نمیشود.

4-گسست نسلی : دورشدن تدریجی دو یا سه نسل پیاپی از یکدیگر از حیث جغرافیایی ، عاطفی و فکری ارزشی وضعیتی جدیدی را شکل میدهر که گسست نسلی نام دارد.

دراین رویکردرابطه ی نسل ها با یکدیگر بر مبنای احساس بی نیازی و استقلال کامل است که در عمل منجر به فاصله گرفتن آنها از یکدیگر میشودو بر مرزبندی و جدایی کامل می انجامد شکل نهایی گسست نسلی << انقطاء نسلی >> است که حد نهایی بی ارتباطی بین نسلی است.

شاخصه های مهم گسست نسلی :

1-  کاهش ارتباط کلامی.

2-  اختلال در فرآیند الگوسازی.

3-  کاهش فصل مشترک عاطفی.

4-  نداشتن تعهد به فرهنگ خودی.

5-  نابردباری نسل ها .

6-  عدم حضور نسل جوان در مشارکتهای اجتماعی.

تعارض نسلی :

وقتی منابع مختلفی که به نسل ها هویت میبخشند یکدیگر را تقویت نکنند موجب پیوستگی نسلی نشوند زمینه برای ظهور و بروز تعارض نسلی فراهم میشود به گونه ای که اعضای جامعه وضعیت و هویت خود را در نفی و تعرض با گذشتگان خود می یابند.

تعارض میان نسل ها زمانی روی میدهد که تحولات روبنایی در جامعه ایجاد میشود. منظور از تحولات روبنایی اجتماعی و سیاسی در مقابل تحولات فکری است.

 

 

 

 

از جمله عوامل ایجاد شکاف نسلی عبارت است از :

1-  برهمخوردن تناسب عددی بین نسل جوان و نسل گذشته

2-  طولانی شدن دوره ی نوجوانی و جوانی (نسبت به گذشته) : خصوصیتی که دستاورد جامعه ی تکنیکی و صنعتی است . طولانی شدن این دوره مشکلات جوانان را بیشتر و آنها را در وضعیتی مبهم قرار میدهد . نوجوان از لحاظ فیزیولوژیک فردی بزرگسال است اما اجتماع او را ناگزیر میسازد که تندیس و نقش کودک را داشته باشد.رفتارهای جوانان به دلیل نوجوانی ، تنوع طلبی ، هیجان خواهی در مجموع عصیانگرانه است.

تحقیقات نشان میدهد که نسل جوان بر این باور است که والدین انان را متناسب زمان تربیت نکردند .نظام آموزشی نادرست است. پاسخگوی تحولات روز نیست . والدین جوانان را کودک مینمایند و عقاید خود را تحمیل کرده و احترام نمیگذارد همچنین به نسل گذشته تعلق دارند و آگاه به مسائل روز نیستند .

این افکار به ایجاد احساس بدبینی شدید و بی طرفی منجر میشود. از مهمترین آسیبهای فرهنگی ناشی از شکاف نسلی است.

ارتباطات محور تحرک اجتماعی

این دیدگاه به ارتباط به عنوان محور حرکت جوامع انسانی تاکید دارد و ارتباط به عنوان محور تحرک را عامل تغییر دگرگونی و تحول جوامع انسانی میداند و تاریخ اجتماعی انسان را بر همین اساس تحلیل میکند. از جمله متفکران این دیدگاه << دیوید رایزمن >>  است که سه دوران را در تاریخ اجتماعی انسان باز شناسی میکند :

دوره اول ) انسان سنت راهبر :  سنتها حاکم بر رفتار و روابط انسانی است . این دوران   با مشخصه زندگی دودمانی و قبیله ای ، سنت شفاهی ، تکیه بر حماسه ، اساطیر و افسانه ها و اقتصاد محدود شناسایی میشود

دوره دوم ) انسان درون راهبر :  شاهد پیدایش انسانهای درون راهبر هستیم ویژگی جامعه ی فردگرا ، قابلیت انطباق زیاد با دگرگونیهای پیرامونی ، انگیزش خلاقیت فردی، همبستگی یا تعلق اجتماعی و منش فردی اهمیت می یابد.

دوره سوم ) انسان دگر راهبر : انسان از بیرون هدایت شده و انسان دگر راهبر تحت تاثیر وسایل ارتباط جمعی است.

وسایل ارتباط جمعی در تغییرات و دگرگونیهای فرهنگی و روانی موثرند خصوصآ تلویزیون که علاوه بر نقش اطلاع رسانی و آگاهی بخش ، دارای نقش تبلیغی و تفریحی است.علاوه بر آن امروزه نقش ماهواره و تلویزیونهای فرامرزی که با اهداف و سلایق گوناگون سعی در جذب مخاطبان داخلی دارد از اهمیت خاصی برخوردار است . این تلویزیونها مخاطبان را گروه بندی نموده و برای طیفهای مختلف برنامه های متفاوتی طراحی و پخش میکند.

 

ماهواره های پخش فراملی و مسائل آن :

پبشرفت ماهواره ای پخش فراملی دارای جنبه های مثبت بوده و برای تحقق دهکده جهانی در عصر ارتباطات یک ضرورت بشمار میرود. اما پیامدهای سوء این پدیده از حیث فرهنگی بسیار آسیب زا است.

آلوین تافلر" مینویسد تکنولوژی ماهواره ای و دیگر رسانه های جدید فرهنگ های ملی را از هم می پاشند و این ارتباط تهدیدی برای هویت ملی است.

الگو گزینی جوانان و نوجوانان از رسانه های تصویری در دهه های اخیر توجه پژوهش گرایان جامعه شناسی و روان شناسی را به خود جلب کرده است. طبق تحقیقات صورتگرفته میزان استفاده از برنامه های تلویزیونی ، ماهواره ای بین 2 تا 3 ساعت در گروههای جوانان ، نوجوانان  و بانوان بوده که بالاترین ساعت تماشا روزانه 4/5ساعت و کمترین میزان آن 1 ساعت یوده است و در حدود 73% جوانان در مراکز استانها به ماهواره دسترسی دارند.

یکی از مهمترین جنبه های آسیب شناسی فرهنگی ماهواره های فراملی به عنوان ابزار مدرن تهاجم فرهنگی در حوزه ی خانواده ها ست.

خانواده نهاد اجتماعی پایه و اساسی در جامعه بوده و کاردکردهای گوناگونی دارد.برخی از این کارکردها عبارت است از :

1-  تنظیم رفتار جنسی و زاد و ولد در اجتماع

2-  مراقبت و محافظت از کودکان ،بانوان و سالمندان

3-  تامین اقتصادی افراد

4-  اجتماعی کردن فرزندان.

 در طول تاریخ بشر خانواده به عنوان مهد گسترش و انتقال ارزشها و هنجارهای نظامهای اجتماعی از نسلی به نسل دیگر بوده است. همواره آموخته های اولیه فرزندان تاثیر زیاذی در آموخته های بعدی انها دارد. در موارد بسیاری نیز والدین به عنوان الگوی زندگی و رفتارهای اجتماعی ،اندیشه های فرزندان هستند و ماهواره ها از طریق تولید محتواهای متعارض و متنوع ، سیاستهای فرهنگی جامعه سعی در ایجاد اختلاف میان همسران و ایجاد جدایی میان خانواده ،فرزندان و اختلال در بنیانهای عقیدتی خانواده مینمایند.

مشکلاتی که از این جهت برای جوانان در خانواده به وجود میآید خود منجر به عدم تمرکز فکری و روانی والدین آنها میگردد.

ویژگی جوانی از نظر نشاط ،بالندگی ،نوخواهی ،سرکشی و ناپختگی فکری ، محلی مستعد برای سرمایه گذاری این تلویزیونها است . که علاوه بر منافع مادی و تبلیغاتی به تخریب فرهنگ خودی و ارائه سبک زندگی مطلوب خود بپردازند.

ابعاد مثبت ماهواره ها (مهم)

1-  ماهواره ها فضای اطلاعاتی را گسترش میدهند و این امر میتواند به شفافیت فضای ارتباطی-سیاسی در جامعه ی بین المللی منجر شود.

2-  ماهواره ها این امکان را برای همه دولت ها و فرهنگ ها خصوصآ فرهنگ های ضعیف فراهم می آورند که در فضای پیچیده و تخصصی امروز نگاه خود را عرضه کنند و از این رو با سیاست گزاری مناسب رسانه ای میتوان بهره ای مناسب در سطح جهانی به دست آورد.

3-  حجم اطلاعاتی که از طریق ماهواره ها عرضه میشود بسیار زیاد است بنابر این میتوان از کارکرد اطلاع رسانی آن بهره برداری کرد و برای حل مشکلات تبادل علمی و تجربی از آن استفاده نمود.

4-  رسانه های ملی با وجود رقیب قدرتمندی همچون ماهواره بایستی نسبت به تحرک و فعالیت بیشتر و حفظ مخاطبان محلی و ملی اقدام کنند که این موضوع فرصتی برای بینندگان فراهم می آورد .

 

ابعاد منفی و زبان بخشی ماهواره ها

1-  زیان به منافع سیاسی کشورها : زیان و ایجاد آشوب و تفرقه در میان ملتها از طریق تبلیغات مستقیم و غیر مستقیم صورت میگیرد. سازمان ملل متحد در قطعنامه شماره 110خود در سال 1947 میلادی که به عنوان اقدامات علیه تبلیغات و محرک های جنگ به تصویب رساند تمام اشکال صورت گرفته تبلیغ علیه حاکمیت هر کشوری که به تهدید صلح بین المللی و یا تحریک به جنگ و تجاوز و آشوب منجر شود قویآ محکوم کرد.

2-  لطمه به منافع اقتصادی و تجاری : یکی از مواردی که دولت ها بعلت آن بر پخش برنامه های ماهواره ای نظارت میکنند ، پخش برنامه هاو آگیهای تبلیغاتی برای فروش کالاهای خارجی است که به تولیدات داخلی آسیب می رساند.

3-  زیان به منافع و ارزشهای فرهنگی : یکی از مهمترین زیانهای پخش فرامرزی ماهوارها موضوع منافع و ارزشهای فرهنگی است که از آن بعنوان تهاجم و امپریالیسم فرهنگی یاد میشود. رابطه ی فرهنگ و سیاست نیز از همین محل آسیب دیده و اهداف تبلیغات سیاسی خارجی تامین میشود . بطور کلی کشورهای دریافت کننده امواج هیچگونه نقش و دخالتی در انتخاب برنامه نداشته و این امر بر خلاف اصل حاکمیت دولت ها در عرصه حقوق بین الملل خواهد بود.

 

آسیب شناسی تلفن همراه

استفاده فراگیر از تلفن همراه به مثابه نیاز اجتناب ناپذیر در عصر ارتباطات مورد توجه افراد و خانواده ها میباشد. به همین دلیل کارکردهای متفاوت خود میتواند باعث افزایش یا کاهش ضریب امنیت در خانواده شود . بخشی از این کارکردها عبارتند از :

-        عمومی کردن بخشی از دنیای شخصی خود در انظار دیگران.

-        پایین آمدن سطح روابط خانوادگی و زناشویی.

-        پایین آمدن سطح ارتباطات درون خانوادگی و نقض صله رحم.

-        تجمیع تمام اطلاعات شخصی و خانوادگی در تلفن همراه.

-        هراس از کم شدن یا لو رفتن اطلاعات محرمانه شخصی.

-        رواج فساد اخلاقی و بی بند و باری از طریق ارسال عکس ،متنهای طنز آلود و رکیک.

-        احساس ناامنی اجتماعی ناشی از تلفن همراه و همچنین استرس زا بودن آن.

-        نقش موبایل در بزهکاریها و جرائم بدیل ماهیت سیال موبایل.

-        گوشه گیری ، انزوا ، کنج عزلت قرار گرفتن نشان دادن فاصله های طبقاتی میان فقیر و غنی.

-        تاثیر در طراحی روی لباس ، کیف و حتی اتومبیل.

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.